Anna Link

2021

Webbdesign

UX-research | UI-design |
Grafisk design | Copywriting | Foto
MacBook Pro 16
2021

Webbdesign

UX-research | UI-design |Grafisk design | Copywriting | Foto

Uppdraget

Konceptutveckling av grafiska gränssnitt för mobilt- samt desktop plattform.
 

Skapa en personlig reseblogg/guide för en destination. Som en utvald individ i  ett samarbete med destinationens officiella webbplats. Sidan ska inspirera och locka fler besökare till destinationen.

Ska levereras som ett färdigt fungerande skissförslag med hög detaljnivå som presenteras för kunden genom en klickbar prototyp. 

Roller

Verktyg

Strategi och planering

Innehållsinventering | Informationsarkitektur | Analys

Designprocessen startade med research för att svara på följande frågor:

  • Hur ser andra resebloggar/guider ut?
  • Vad har de för styrkor/svagheter?
  • Hur ser strukturen och vilken typ av information har de?

 

Detta gav  en god inblick för vad som krävdes av mig i det här projektet, vad jag behöver implementera och arbeta med.

För att ge mig en ännu bättre inblick i den webbplats som skulle skapas så började arbetet med shortlist samt sitemaps för att se vad för innehåll som är mest nödvändigt samt att se strukturen av plattformen. Ett tillvägagångssätt som strukturerar upp hela projektets innehåll och ger en tydligare övergripande bild av vad som behövs skapas och tas i beaktning vid skissandet av wireframes.

Att arbeta ”mobile first” var ett beslut jag tog i ett tidigt skede då uppdraget bestod av att skapa både mobilt- samt desktop gränssnitt. Metoden hjälper mig som designer att hålla ner innehållet och tvingas ta beslut i ett tidigt skede kring vad som är relevant att ha med. Vilket sparar tid och effektiviserar projektet i det långa loppet.

Sitemap
Struktur över webbplats

UX/UI

Wireframes | Visuell design | Prototyper

För att kunna diskutera designen med intressenter så skapades analoga skissade wireframes. Vilket var ett fördelaktigt tillvägagångssätt för mig som designer att kunna testa olika gränssnitt, titta närmare på dynamik och kontinuitet och tänka igenom dem för mig själv och iterera mina olika förslag. Det  möjliggör också att förklara  tankar och skapa en diskussion kring potentiell design. Ett snabbt tillvägagångssätt som gav mycket insikter och ger mallar för fortsatta arbete genom mer detaljerade digitala gränssnitt skisser.

Den visuella identiteten arbetar jag med parallellt som digitala gränssnitt skisser vidareutvecklas till lofi-prototyper som testas för att ta reda på om informationsstrukturen och navigeringen fungerar. Under dessa användartester får jag mycket insiktsfull feedback. På detta sätt fortsätter jag att arbeta fram gränssnitt genom ett nära arbete med användaren  under hela kvarvarande designprocessen.

webbdesign

Resultat

Resultatet blev en interaktiv vertikal prototyp i desktop samt mobilt gränssnitt som du kan testa via knapparna nedan. 

Lärdomar

  • Utforska och lära mer i verktyget Adobe XD, från design till prototypande.
  • Förbättrade mina kunskaper att arbeta med grids, för att skapa kontinuitet men också dynamik.
  • Utforskade metoden att arbeta men innehållssidorna innan Home samt ”mobile first” för att hålla ned innehållet, vilket var ett effektivt tillvägagångssätt. 
  • Erfarenheter utifrån att jobba med analoga snabba iterativa gränssnittsflöden/Wireframe skisser är att så fort handen börjar arbeta skapas nya idéer att utforska. 
  • Erfarenhet av att genomföra hela designprocessen till hi-fi prototyp, förstärker insikten i att genomföra ett gediget skissarbete och informationsstruktur vilket underlättar och effektiviserar senare delen av prototyp produktionen.