Anna Link

Varumärkesprofil

Varumärkesstrategi |FormgivningPitch
bil grafisk profil

2021

Varumärkesprofil

Varumärkesstrategi |FormgivningPitch

Uppdraget

Ta fram ett koncept med ett enhetligt grafiskt material för en fiktiv kund inom livsmedel. Allt material ska vara egenproducerat och ska  innehålla:
 
  • Logotyp
  • Grafiska element
  • Typografi
  • Färgskala
  • Visitkort
  • Livsmedelsförpackning

 

Projektet avslutas med en presentation vars syfte är att sälja in konceptet till kunden.

Skolarbetet innefattar att utföra arbetet som enskild designer.

Roller

Verktyg

Strategi och planering

Omvärldsanalys |  Research 
Designprocessen inleddes med en omvärldsanalys för att identifiera vad för livsmedel som skulle kunna vara intressanta. Efter att ha gjort en analys av vilka livsmedel som finns samt vilka som skulle kunna erbjuda mig utrymme att få skapa kreativt och kunna applicera ett verklighetstroget case i uppgiften så föll valet på att arbeta med ett fiktivt mindre lokalt bageri.
 
För att se om det finns någon norm inom bageribranschen började jag att titta på varumärken som existerade för att se hur deras identitet var uppbyggda genom en småskalig nulägesanalys samt en SWOT-analys. Dessa metoder var effektiva då de hjälpte mig som designer att identifiera styrkor och svagheter och att strukturera upp mina förutsättningar med projektet.
Målet med detta var att identifiera områden där jag genom att analysera marknaden och konkurrenterna skulle kunna identifiera faktorer för att få Tegefjällsbröd att poppa ut  och särskilja sig från konkurrenterna. Här identifierade jag färg och att arbeta med flera olika former för att försöka visualisera och kommunicera energi och glädje i det företaget gör men även då jag identifierat detta som en kommunikationsmöjlighet. Då flertalet konkurrenter arbetar med mindre färg och mer avskalat. Därefter påbörjades arbetet med varumärkets utseende.  

Skissa

Logotype | Typsnitt | Grafiska element 
En grov bild av projektets logotyp växte fram genom  utforskande analoga skisser. 
Med de digitala skisserna  undersöker jag vad för element och former  som skulle kunna fungera som företagets visuella spegelbild. Här använde jag min omgivning för att ta in feedback på de logotyper jag skapat.
 
Att sedan gå över till att arbeta med arbeta med digitala skisser för att se hur det blir på skärmen med mina olika tankar. Är ett sätt som gör att jag i en snabb takt kan testa olika element i symbios med varandra.

Ett mål har varit att arbeta med få element samt ett lättläst typsnitt för logotypen. Valet föll på ett typsnitt ur Antikvorna, de är tidlösa, lättlästa samt ger ett propert uttryck vilket är passande för varumärket.

Typsnittet spärrades för att öka läsbarheten . Att utforma logotypen till en rund form var ett medvetet val för att skapa en mjukare framtoning. Denna utformning har jag använt mig av genom hela projektet och försökt att arbeta med exempelvis rundade hörn.
Att arbeta med mönster och att ta fram en 3d-version av det material jag arbetat med var väldigt lärorikt då det innebar ett nytt arbetssätt och i produktion av material tänka fysiskt på fler perspektiv men också ur ett användarperspektiv, vad förväntar sig användaren för information och vart ska den synas. Men också att utforska ett nytt program och lära sig att navigera i det. 

Resultat​

Lärdomar

  • I min designprocess har jag som mål att försöka utmana mig och testa och uppleva nya program, i  denna uppgift testade jag Dimension för skapandet av 3d förpackningar och visuell gestaltning av varumärkets produkter.
  • Förbättrade mina kunskaper att arbeta med mönster och bygga bibliotek i Illustrator.
  • Insikter i att skissa analogt är väldigt givande i idégenereringsfasen för att sedan gå över för att skissa digitalt och se hur idéerna står sig.
  • Mina reflektioner i efterhand är att jag utifrån dagens kunskaper hade arbetat mer med tillgänglighet, använt gemener i logotypen men också sett över färgval för att skapa bättre kontraster samt valt typsnitt med större läsvänlighet.